En çok sorulan sorular ve cevaplarını bulabileceğiniz yazımız burada. Diğer tüm sorularınız için bizimle iletişime geçiniz.
Yeni nesil yazar kasa nedir?
Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlar (YN ÖKC); teknolojik gelişmeler çerçevesinde teknik ve fonksiyonel özellikleri Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca yeniden belirlenen Ödeme Kaydedici Cihazları ifade etmektedir.Yeni nesil cihazlar internet yoluyla Gelir İdaresi Başkanlığı’na güvenli şekilde veri aktarabilen ve iletişim kurabilen bilgisayar tabanlı cihazlardır.
Kaç tür yeni nesil Ödeme Kaydedici Cİhaz bulunmaktadır?
Bünyesinde banka POS’u barındıran “EFT-POS Özellikli YN ÖKC’ler” , bünyesinde banka POS’u barındırmayıp haricen POS cihazı bağlanabilen “Basit / Bilgisayar Bağlantılı YN ÖKC’ler” olmak üzere iki tür YN ÖKC bulunmaktadır.
Yeni nesil yazar kasa modelleri arasındaki temel farklar nedir?
EFT-POS özellikli YN ÖKC’ler; bünyesinde banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS’u da barındıran bütünleşik yazarkasalardır. Basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC’ler ise; bünyesinde banka vb. kuruluşlara ait POS bulunmamakta olup mükelleflerin istemesi halinde haricen banka vb. kuruluşlara ait POS’un bağlanabildiği yazarkasalardır. Bütün YN ÖKC’lerin ortak noktaları ise bilgisayar tabanlı olması ve internet yoluyla GİB Bilgi Sistemleri ile iletișim kurabilme özelliklerinin bulunmasıdır.
Yeni nesil ÖKC almak için vergi dairesinden izin yazısı almak gerekir mi?
YN ÖKC alımı, vergi dairesine kaydı, devri, hurdaya ayrılması vb. işlemler için vergi dairesine gitme zorunluluğu 25.12.2015 tarihinden itibaren 465 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile kaldırılmıştır. YN ÖKC satın almak isteyen mükellefler satış bayilerinden cihazlarını satın aldıktan sonra yetkili ÖKC servisleri aracılığı ile cihazlarını kullanıma hazır hale getirebileceklerdir.
Yazar kasa satın alırken istenen evraklar nelerdir?
- Şahıs firmaları için, firma sahibi kendisi, kimlik ve Vergi Levhası
- Limited ve anonim şirketler için, Şirket Yetkilisi, şirket yetkilisine ait kimlik, imza sirküsü ve vergi levhası
- İşlemler için vekalet söz konusu ise, vekalet eden kişinin kimlik ve vekaletnamesi.
İş yerim faaliyetine son verdi. Yazar kasa için ne tür bir işlem yapılması gerekir?
Yetkili Servisine başvuru yaparak Yazar kasa Geçici Kapatma işlemi yaptırmalısınız. Bu işlemin yapılabilmesi için yetkili servisten istenen evraklar şunlardır:
- Şahıs firmaları için, firma sahibi kendisi ve kimlik
- Limited ve anonim şirketler için, Şirket Yetkilisi, şirket yetkilisine ait kimlik, imza sirküsü
- İşlemler için vekalet söz konusu ise, vekalet eden kişinin kimlik ve vekaletnamesi.
Yazar kasa devir işleminde istenen evraklar nelerdir?
Yeni nesil yazar kasa Devir işlemleri için, alıcı ve satıcı taraflar aşağıdaki belgelerle birlikte Yetkili Servisine başvurur:
- Alıcı ve Satıcı
- Şahıs firmaları için, firma sahibi kendisi, kimlik ve vergi levhası
- Limited ve anonim şirketler için, Şirket Yetkilisi, şirket yetkilisine ait kimlik, imza sirküsü ve vergi levhası
- İşlemler için vekalet söz konusu ise, vekalet eden kişinin kimlik ve vekaletnamesi.
- Yazar Kasa
- Yazar Kasa Ruhsatnamesi
- Cihazın satışına dair Fatura veya Gider Pusulası
Kartlı satışı bulunmayan mükellefler yeni nesil yazar kasa POS kullanabilir mi?
Banka / kredi / yemek kartı vb. kartlarla satış yapmayan mükellefler; bünyesinde POS cihazı barındırmayan Basit / Bilgisayar Bağlantılı ÖKC cihazı kullanabilecekleri gibi, EFT-POS özelliği olan cihazlardan temin edip, ÖKC firması aracılığı ile POS özelliği kısmını kullanıma açtırmadan sadece yazarkasa özelliğini kullanabilirler. Mükelleflerin banka / kredi kartı ile tahsilat yapabilmesi için eskiden olduğu gibi YN ÖKC uygulamasında da Banka vb. kuruluşlar ile Üye İşyeri Anlaşması yapması gerekmektedir.
Kimler yeni nesil yazar kasa kullanmak zorundadır?
3100 Sayılı Kanun’a göre eski nesil ÖKC kullanan veya kullanması gereken mükellefler aynı zamanda YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamındadır. 3100 sayılı Kanun mevzuatına göre; birinci ve ikinci sınıf tüccarların fatura verilme zorunluluğu bulunmayan perakende mal ve hizmet satışlarında ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmaktadır. Maliye Bakanlığınca Genel Tebliğler ile faaliyetlerinde ÖKC kullanım zorunluluğu bulunmadığı bildirilen mükelleflerin, YN ÖKC kullanma mecburiyeti de bulunmamaktadır.
Kimler yeni nesil yazar kasa kullanmak zorunda değildir?
3100 Sayılı Kanun kapsamına girmeyen; birinci ve ikinci sınıf tüccarlar dışındaki mükellefler ile Bakanlıkça mecburiyet dışı bırakılanların YN ÖKC kullanma mecburiyetleri de bulunmamaktadır. Bu çerçevede;
- Basit Usulde Vergilendirilen Ticari Kazanç Sahipleri,
- Serbest Meslek Erbabı,
- Zirai Kazanç Sahipleri,
- Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İradi Sahipleri,
- Diğer Kazanç ve İrat Sahipleri,
- Ücret geliri elde edenler,
- Perakende mal ve hizmet satışı bulunmayan birinci ve ikinci sınıf tüccarlar (Örneğin: toptancılar)
- Maliye Bakanlığınca yayımlanan Genel Tebliğler uyarınca ÖKC kullanım zorunluluğu dışında bırakılan mükellefler.
- Ayrıca 30.09.2017 tarih ve 30196 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesinde belirtildiği üzere; belli işletme büyüklüklerini sağlayan mükelleflerimizden, e-Fatura, e-Arşiv Fatura ve e-Defter uygulamalarına dahil olan ve tüm satışlarına e-Fatura ve/veya e-Arşiv fatura vermeyi tercih eden mükelleflerimiz Tebliğin ilgili bölümünde belirlenen diğer teknik koşulları sağlamaları kaydıyla ÖKC kullanımından muaf tutulmuşlardır.
Mecburiyeti bulunduğu halde yeni nesil ÖKC kullanmaya başlamayanlara uygulanacak cezai müeyyide nedir?
483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesi ile belirlenen yeni nesil ÖKC kullanımından muaf olma şartlarını sağlamayan veya Maliye Bakanlığınca yayımlanan Genel Tebliğler ile ÖKC kullanımından muaf tutulmayan faaliyet alanlarında perakende mal ve hizmet satışında bulunan birinci ve ikinci sınıf tüccarların ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’na göre fatura vermek zorunda olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde; 426 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde belirtilen usul ve esaslara göre yeniden belirlenen yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanmaya başlamak zorundadırlar.
426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca, mali hafızası dolan veya mali hafıza değişimi ortaya çıkan eski nesil cihazlar, 30 gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarla değiştirilmesi gerekmektedir.
Bu çerçevede; mali hafızası dolduğu veya mali hafıza değişimini gerektiren bir halin ortaya çıktığı tarihten itibaren 30 veya 60 gün içinde eski nesil ÖKC’leri yerine yeni nesil ÖKC’leri kullanmaya başlamayan mükelleflere, mezkûr Tebliğin “8. Cezai Müeyyide” başlıklı bölümünde yer verilen “Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara aykırı hareket eden mükellefler ve yeni nesil ödeme kaydedici cihaz üreticileri veya ithalatçıları hakkında Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesinde yer alan hükümler uygulanır.” açıklaması uyarınca 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinde öngörülen ÖZEL USULSÜZLÜK CEZASI uygulanması söz konusu olacaktır.
Yeni nesil yazar kasaların devri mümkün müdür? Devir işlemlerinin gerçekleştirilmesinde izlenecek özel bir usül belirlenmiş midir?
Kullanılmış (aktivasyonu yapılmış) YN ÖKC’ler, YN ÖKC kullanma yükümlülüğü olan bir başka mükellefe satılabilir veya devredilebilir.
Kullanılmış YN ÖKC’lerin satış veya devir işlemleri ÖKC firmalarının yetkili servisleri aracılığıyla gerçekleştirilir.
Kullandıkları YN ÖKC’leri satmak veya devretmek isteyen mükellefler alıcı ile birlikte yetkili servislere yazılı olarak başvuruda bulunurlar. Yetkili servisler tarafından, satış/devir işlemi gerçekleştirilmeden önce GİB’in internet sitesinden alıcının VKN’si girilerek, faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olup olmadığı sorgulanır. Bu sorgulama sonucu faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olduğu anlaşılanlara cihaz satışı/devri gerçekleştirilir.
Sorgulamayı takiben yetkili servisler tarafından, YN ÖKC’de satış/devir anına kadar cihaza kayıt edilmiş olan ve satıcıya ait bulunan mali verileri ihtiva eden son “Z” raporunun alınıp GİB BS’ye iletilmesi sağlanır.
Satıcı tarafından düzenlenecek faturaya istinaden cihaz, ilgili bölümlerinin yetkili servisçe doldurulacağı ruhsatname ve kullanma kılavuzu ile birlikte alıcıya teslim edilir.
Yetkili servis, ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranına, satışa/devre konu YN ÖKC ile satıcı ve alıcı bilgilerini girmek suretiyle cihazın satış/devir işlemini gerçekleştirir ve satıcı aktivasyon kaydını kapatarak cihazı alıcı adına aktive eder.
Yetkili servisler, kullanılmış cihazların satış/devir işlemleri sırasında, YN ÖKC’nin mali hafızasını, hiçbir şekilde değiştirme veya çıkarma gibi bir işleme tabi tutamazlar.
Yetkili servislerce yukarıda açıklandığı şekilde gerçekleştirilen kullanılmış YN ÖKC satış/devir ve aktivasyon kayıtları, ÖKC TSM Merkezleri tarafından gün sonunda saat 24’e kadar bir defada toplu olarak elektronik ortamda GİB BS’ye iletilir.
Yeni nesil yazar kasaların servislik hizmetleri ve arızalanması halinde izlenecek yol nedir?
YN ÖKC’lerin bakım, onarım, aktivasyon ve benzeri servis hizmetleri, ÖKC firmaları tarafından belirlenen ve Bakanlığımıza bildirilen yetkili servisler tarafından yerine getirilmesi gerekmektedir.
YN ÖKC’lerin bakım onarım süreleri azami 48 saattir.
Cihazların arızalı olduğu dönemlerde yapılan satışlar, Vergi Usul Kanununda yer alan diğer belgeler (fatura, perakende satış fişi ve benzeri) ile belgelendirilebileceği gibi işletmelerde bulundurulacak diğer YN ÖKC’ler de kullanılabilir.
ÖKC firmaları, yetkili servis hizmeti verecek olan gerçek veya tüzel kişilerin mükellefiyet bilgileri ile bu amaçla istihdam edilen elemanların kimlik ve yetkilendirildikleri il bilgilerini ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranında yer alan (GİB’in internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Yetkili Servis Listesi” ne bilgi girişi yaparak GİB BS’ye bildirirler.
GİB BS’ye bildirilen yetkili servis elemanlarına ÖKC firmaları tarafından bir tanıtıcı yetki belgesi verilir. ÖKC firmaları, YN ÖKC’lerin servis hizmetleri kapsamında gerçekleştirilmesi gereken işlemlerin öngörülen usul ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesinden yetkili servisleri ile birlikte müteselsilen sorumludurlar.
Yeni nesil ÖKC’lerin TSM merkezleri aracılığı ile GİB sistemine otomatik olarak bilgi gönderebilmesi için internet bağlantısı zorunlu mudur?
Yeni nesil ödeme kaydedici cihazlar, bilgisayar tabanlı ve GİB’e bağlı bulundukları ÖKC TSM Merkezleri aracılığıyla güvenli internet hatları üzerinden iletişim kurarak otomatik olarak bilgi gönderebilen cihazlardır.
Bu nedenle yeni nesil ödeme kaydedici cihazların internet bağlantılarının (özellikle cihazdan mali rapor bilgisinin TSM’ye gönderilme zamanında ve yetkili ÖKC firmalarınca ÖKC yazılımlarının uzaktan güncellenmesi zamanlarında) olması gerekmektedir. Söz konusu internet bağlantısı sağlanmadan ilgili yeni nesil ÖKC’lerin de otomatik olarak bilgi gönderilmesi sağlanamayacağından, yeni nesil ÖKC kullanan mükelleflerin ilgili cihazların internet bağlantılarının sağlanması hususunda, yetkili ÖKC firmalarına veya yetkili servislerine başvurmaları ve gerekli teknik ayarlamaları ve internet bağlantılarını yaptırmaları, bildirimlerin süresinde yapılabilmesini sağlamak bakımından gerekmektedir.
Bir yanıt yazın